Slutjobbat i Trondheim (för denna gång i alla fall)

Ja då var det dags att resa tillbaka hem igen, känns riktigt skönt för 2 veckor är lite länge att vara hemma ifrån. Som tur var så var Bengt här några dagar i alla fall.
Jag har verkligen trivts bra på sjukhuset här, roliga och intressanta operationer och mycket trevlig personal alla kategorier. Tyvärr så har jag ingen ugn i mitt rum så några kakor blir det inte, utan jag fick leta på internet och httade Bountybollar som innehåller kokos, sirap, grädde, florsocker och smör som kokas och sedan rullas till bollar, därefter täcker man dom med ljus blockchoklad. Så det får bli fredagsfikan till jobbet.
Såg en dag när jag gick på stan att det fanns en hel affär med bara Masai-kläder, gick dit i dag och till min lycka hade dom 50% rabatt på det mesta så det blev 2 klänningar minsann.

Summasummarum; Trondheim är en trevlig stad, lagom stor och trevlig. Sjukhuset här är kanon att jobba på, ja det finns inte många nackdelar mer än att den ligger långt hemifrån. Får jag chansen återvänder jag gärna, men med nytt jobb vet jag inte hur schemat blir.

Gångbron över Nidelva som jag går på varje morgon, vackert - kommer att sakna den.

Nidelven vid ebb - stor skillnad på vattenståndet vid ebb och flod.

2 påsar hemmagjorda bountybollar väntar i kylen på att ätas upp imorgon

Nej det är inga spöken det är 4 linedansare på spa i Ystad

Mattias, Gullan, Bengt

Bengt, Gullan, Emma

Ja det var allt för denna gång, förhoppningsvis hinns det med lite bloggande lite oftare.

Tyholttårnet i Trondheim och bilder från midsommar.

Helgen häruppe i Trondheim har jag tillbringat med att gå och åter gå, lade upp rundor med GPS för att gå runt hela byn (stan) och leta efter cacher. Vädret har varit fint gick upp till Kristansten på lördagen som jag berättade innan och på söndagen gjorde jag en ny runda lite längre då som skulle gå via Tyholttårnet (ett TV-torn). Började med en cach på Bakkegård där jag kunde logga ganska enkelt i skymundan vid en häck där tjejen som gungade inte kunde se mig. Sedan fortsatte jag till Rosenborgsgate där det fanns ett hus som var uppbyggt av virke från en gammal kyrka Hindrums kirke, här låg cachen under deras entretrappa....
Jag fortsatte sedan upp till en höjd där som fanns en fantastisk utsikt över Trondheim fjord mm regnet började se lite hotande ut över fjällen så jag gick till Tyholttårnet och åkte upp i detta TV- torn till 80 meter där det finns en Egon-restaurang. Undrar hur högt över havet själva backen är...ganska drygt att ta sig ditupp.. Men jag hade en fantastisk tur för när jag hade fått in min mat så såg man hur regnet kom som en vit vägg och drog mot Trondheim - det åskade och blixtrade för fullt, min tanke var att ta en taxi hem därifrån men när jag ätit upp och skulle lämna tornet så hade det faktiskt slutat igen och jag fick en fin promenad tillbaka till mitt rum.
Dyrt som attan i Norge tycker jag, 81 kronor för en skaldjurscocktail, 299 för en baconlindan innerfile och hör och häpna 110:00 ja Etthundrationorkskakronor för en stor öl nåja 75cl men ändå - hallå.

Visar här även lite bilder från midsommar då vi cyklade till Allevadsbackar där det faktiskt finns en sjö - tänk där har man kört förbi 1000 tals gånger och aldrig anat. I och för sig har jag hört talas om den men aldrig sett den. KUL.

Snacka om återvinning, byggt av trät från en gammal kyrka.

Tyholttårnet

Utsikt före regnet

Skitväder

Cykelhiss som finns i Trondheim, enda i världen???? cachen som finns här är loggad såklart

Jag njuter verkligen när jag går till jobbet på morgonen av denna utsikt....

I Benestad på väg till "Allevadssjön" midsommarafton

Bengt är en riktig cowboy

Midsommar bild

"Allevadssjön" fint eller hur.

Geocaching i Trondheim

Har äntligen sovit ut ordentligt. Lade mig med mysbyxor och T-shirt på redan vid 20 tiden igår kväll för att titta på friidrott och läsa och hipps vipps så var klockan 24:00. Nåja det var bara att klä av sig och borsta tänderna och krypa ner på riktigt i sängen och minsann nästa gång jag vaknade var klockan 9:00. Herre gud vad skönt att få sova ut....Tog det lugnt och åt frukost tittade på morgon-TV och "städade" mitt rum (tar kanske 3 minuter). Sedan jag knappat in 12 olika cacher gav jag mig ut i det fina vädret för att leta efter cacher. Gick genom staden och sedan vägen upp till Kristiansten fästning, fin utsikt därifrån och efter en liten stund började det regna som tur var fanns det en liten restaurang där som man kunde fika våfflor och dricka kaffe i. När regnet tog  slut så var det till att ge sig ut och fortsätta leta. Många fina platser hanns med idag och hittade 7 av 12 cacher. Hann även ner till hamnen och se när Hurtigrutt båten gick iväg. Hade egentligen tänkt gå ut och äta ikväll, men jag hade spelat Harry Boy via internet och kollade in Vinnare på TV och till det så ät jag brieost, lufttorkad skinka, salami och oliver - och det var så gott så det fick räcka med det ikväll.

Utsikt från Kristiansten fästning.

Cach, GPS och en gömma i Trondheim.

Utsikt över Skansen...fast i Trondheim

9-12 juni tillbringade vi med YCC i Jels i Danmark. Vi startade på torsdagskvällen och stannade i Ringsted på ett Bed&Breakfast hos en äldre dam som drivit detta i många år, festligt med öl för 10 Dkr i kylen och fritt kaffe. Frukost åt vi i deras uterum, härligt.
Vi kom fram till Jels och slog upp vårt tält bredvid Leena och Bosses, eftermiddagen var det en massa roliga tävlingar som vanns av colombianerna. På kvällen var det middag och dans till live orkester i en gymnastiksal, oj vilket tryck, hur kul som helst.
På lördagen var det dags för utflykt med arrangörerna det var ca 120 mc som ställde upp och körde i konvoj till Ribe där man strövade omkring lite och passade på och äta lunch. På kvällen var det åter dags för mat och live musik - men denna gång var det en rockabilly orkester, synd att man var tvungen att ta det lugnt och försöka komma i säng i hyfsad tid för på söndagen var det åter dags att köra hemåt.

Frukost i Ringsted på B&B

Ölstafett.

Härlig syn...KASAM
'
Vår enkla boning under Danmarks vistelsen

Tält och motorcyklar i långa rader

Snygg parkerat.

Dramatik på hög nivå....

Tuff dag på jobbet igen, fick ta en extra akut patient + att jag fick stanna kvar lite längre och avsluta en operation, men FAN vad det är kul. Idag hade Bengt åk hem igen, så idag fick det bli en långpromenad på andra sidan Nidelven, det var jättevarmt när jag gick ut från sjukhuset men inte direkt sol. Gick längs Bakklandet och man känner sig nästan på ett museum med alla dessa små fina trähus, gamla skyltar mm. Under tiden jag gick där så gick brandkår, polis och ambulans ut med full styrka in mot centrum och svart rök kom över älven. Det visade sig att några studenter tänkt grilla på taket på ett studenthem kanske 5 våningar högt och vinden tog tag i grillen och glöden och tuttade fyr i taket och på vinden. Väldigt mycket dramatik alltså, vet inte om någon blev skadad, hoppas inte det. Det är bara 2 kvarter från där jag bor och det är ju ganska kritiskt med alla dessa trähus. Nåja regnet som kom nu hjälpte ju till att släcka i alla fall. Ett glas vin och lite kallskuret blev fin avrundning på denna dag. Sedan blev det till att steka pannkakor till lunch i morgon.

Nu lite gammalt igen: åavandring som Bengt och jag hade den 28 maj. Vi startade hemma hos oss med frukostbuffé. Sedan började vi gå ut mot reningsverket där vi hade lite lekar och lite tilltugg, vi fortsatte sedan vår vandring ut till "grodkärret" i Kverrestad här fikade alla på sin medhavda matsäck och lite fler lekar blev det innan vi återvände till Tomelilla. Kaffepaus hade vi i närheten av kolonierna, sedan var det dags att skiljas för lite rast och vila innan det var dags för kvällens fest var hos Egon och Kicki, god mat och dryck såklart, en annan gick hem tidigt för att orka jobba på söndagen.

Allt från Trondheim idag, nu väntar sängen och TV-tittande....mys!!

Bengt visar hur man håller kvar en apelsin under hakan, går ju sådär....

Här gäller det att flytta apelsinen från en till en annan....inte så lätt

Fika stund ute vid "grodkärret"

Fikastund vid kolonierna

Bakklandet

Bryggan i Trondheim

Bryggan till höger och Bakklandet till vänter - röken från branden kommer från höger.

Elden är i bortre huset, bak i bilden.

Ser ni brandmännen uppe på taket bakom det gula huset.

Gatorna bakom pensionatet där jag bor.

Ullared..

Sitter i Trondheim och nu har man ju lite tid över så man kan uppdatera er som läser här. Bengt har varit på besök här uppe sedan igår, jättekul att få lite sällskap men tyvärr (eller) så jobbade jag över 1,5 timmar igår och blev ledig först kl 17 men då träffades vi och grillade korv nedanför Nidarosdomen vid Nidelven. Jobbet är jättekul och alla är väldigt trevliga, har mycket att göra men ändå alltid tid när en skåning behöver hjälp och råd. Operationerna är intressanta och väldigt givande, nåt som också är jättekul är att jag hittills har jobbat med enbart kvinnliga kirurger både inom urologi och endokrinologi och fantastiskt duktiga sådan också, en var förövrigt svenska från Göteborg så det är väldigt givande detta här. Kommer förmodlingen bara att jobba dagpass eftersom jag inte har kärlkirurgi och barnkirurgi med i bagaget och här kan allt hända, ambulanshelikoptern landar utanför fönstrena flera gånger per dag.....och många gånger är det någon som snabbt måste opereras. Nåja nog om jobbet nu...
Bengt har fått hela dagen på sig att strosa omkring och se staden han glömde dock kameran så bilder från staden får komma senare när jag hinner se mer av stan. Vi möttes idag på samma ställe som igår med engångsgrill 14:50 norska kronor (fantastiskt billigt och det bästa är att dom funkar också) där grillade vi bbQ kryddade grillbitar som vi åt med potatissallad och till drack vi ett gott Torresvin. På torget ikväll var det bl a den tjej som sjöng eurovisionslåten för Norge, folket verkade ha gått man ur huset säkert mycket på grund av att det är fantastiskt fint väder här just nu.

Så lite gammal historik; ett veckoslut i maj 19-22 så hade Pia S och jag kidnappat våra män, orderna var badskor, badkläder och kläder för stadsvandring. Kl 05 körde Bengt o jag till Nybrostrand och hämtade upp Pia och Sven-Erik, sedan bar det norrut via Sturup (för att lura i dom en stund att vi skulle ut och flyga). Vid Hallandsåsen stannade vi för att äta frukostmackor sedan körde vi vidare mot Ullared, Bengt var ganska snopen och gillade väl inte helt idén, men med sillamackor, öl och besk löser man många problem. Vi fick shoppat en del sedan körde vi till stugan vi hyrt och installerade oss där. Vi hade bokat badtunnan 2 timmar på kvällen och det var nästan en magisk kväll. Dagen efter körde vi till Falkenberg och bodde på Strandhotellet där, gick bara omkring och myste i stan och hade det allmänt skönt. Var och simmade i saltvattenbassängen och bara var....härligt. Studentbalen var på hotellet och vi fick se många vackra klänningar och stiliga ungdomar denna kväll. På vägen hem därifrån åkte vi över till Helsingör och åt lunch och shoppade lite innan vi kom tillbaka hem efter en härlig helg.

Bengt grillar korv i Trondheim

Undrar hur långt det är från Tomelilla

Nidarosdomens fasad

Fika utanför Ullared

Lite shoppat blev det allt.

Jordgubbar och champagne och papparazzi.

En fantastisk kväll i Ullared

En fin kväll i Falkenberg

Bröllopsparet

Pia på fina Marsten.

På Marsten

Jag ute på Marsten

Vid lågvatten kan man gå ut till Marsten, vilket varmt rekommenderas.

Allt för idag, godnatt. Kanske nya bilder imorgon.

Trädgårdsprojektet...

En av anledningarna till tidsbristen här är våra trädgårdsprojekt som vi skissat, stött och blött fram och tillbaka många gånger. Till slut har vi nu landat i en slags tillfredställelse där vi njuter av vår täppa och tycker att den nu är som vi länge önskat. Mycket kånkande på sten har det blivit och än fattas lite finish och blommar här och var, men i det stora hela är det klart. Här kommer lite bilder från arbetets gång.

Vår "mullvadshög" som vi fått många pikar om.

Vattnet snart på plats.

Vattnet porlar härligt..och en del växter är satta, det börjar arta sig.

Gräsmattan på framsidan ska grävas upp, överskottjorden gick till "mullvads" högen. Här har också gjorts en liten stenlagd uteplats, perfekt för en tidig frukost i solen.

Sen har det snickrats soffor och bord till uteplatsen.

Sedan syddes det överdrag till madrasser och kuddar.

Så det får bli allt för ikväll. Ska hoppa i säng, har jobbat hårt i dag och i morgon ska jag jobba över 1,5 timme, lite tråkigt i och med att Bengt ska komma, men han får klara sig själv och så ses vi senare. Ha det bra alla. Hälsningar från ett ljus Trondheim, solen går upp 03:14 och ner 23:30

Längesedan sist.....igen

Nu kanske det ska bli dags att uppdatera lite igen, är just nu i Trondheim för att jobba med kirurgi i 2 veckor. Ska bli jättespännande med ny plats och nya människor igen, samt lite jobbigt förstås. Åkte från Tomelilla i morse kl 8:19 med buss till Lund därefter tåg till Kastrup. Flyg upp hit och hit kom jag vid 14:00 tiden. Jag gick en sväng bort till min arbetsplats för att hitta vägen dit. Det blev en fin promenad längs och över Nidelva. Sedan har det mest blivit till att slappa på rummet på Pensionatet; som är litet inte helt fräscht i korridor och reception, men rummet är rent och helt ok och det finns rena lakan i sängen, så det blir nog bra. Litet pentry är här också så man kan kocka ihop lite mat.
Idag blir det inte mera, men kanske imorgon jag skriver om mina trädgårdsprojekt som nu nästan är klara.