Jobb och på tur på fjället - till Ytre Skårhausetra

Jaha ja ja. Jobbade igår mellan 16 och 22 sedan hade jag hemmavakt från kl 22  i går kväll till idag kl 07:45 därefter var det jobb igen till 16:15. Fick besked på att det inte är ofta som det blir nåt akut - har inte hänt på länge mm mm, men då har dom inte jobbat med fru Lindström inte....kl 03 ca ringde mobilen och det var bara att dra på sig kläderna och jogga till sjukhuset (tar bara ca 3 minuter typ), det skulle vara ett kejsarsnitt, inte så bråttom men i alla fall. Allt gick bra, var lugnt och stilla. Mysig stund med den lille liggande en stund innan man avnavlade honom. Det var en gyn.dr från Sverige - Stockholm och han var hur mysig som helst, vi stod och pratade om hur kul det är att åka iväg och jobba, träffa nya människor, utbyta erfarenheter. Kom fram till att vi inte hade räknat med att träffas i Nordfjordeid kl 03 på natten om det inte var för jobbet.
Nåväl efter att vi städat upp och ställt iordning var det till att gå tillbaka till hûbbeln (rummet (lägenheten) kallas så här och försöka få lite sömn innan det var dags att stiga upp igen för en ny dags arbete. Hade inte mer än 2 operationer men dom tog lite tid så vi var inte klara til kl 16:15, men då kom kvällspersonalen så vi fick gå hem.
Det har varit så fint väder här idag så jag bestämde mig för att gå på tur - jamen alla norrmän gör ju det och jag har länge undrat varför - förstår nu lite av tjusningen med det.
Jag gick hem och fixade lite fika - tänkte att det säkert var härligt att äta däruppe och det var inte fel tänkt. Gick en slingrig bilväg fram till en parkering sedan bar det in i skogen över en fors och vidare uppför och uppför och uppför var ganska brant på sina ställen och jag fick stanna några gånger och pausa. Men det var värt mödan tyckte jag för väl på sätern fanns det små säterbodar (tror jag att det är) i trä och häruppe hade man sina djur på sommarn. Utsikten härifrån var bedårande med Nordfjordeid nedanför och fjäll runt omkring, en del med snö eller om det är små glaciärer. Här satt jag och begrunda allt möjligt och man hörde tystnaden......
Här var så tyst och lugnt så jag trodde inte att det var mer än jag som gått hit idag, men på nervägen så träffade jag på 10 personer till som alla gick var för sig. Som bonus hittade jag lite kantareller och blåbär som jag mumsat på nu ikväll.
Imorgon ska jag jobba från kl 07:45 till 22:00 därefter har jag hemmavakt till fredag morgon 7:45 sedan är jag ledig en hel dag ska bli härligt - hoppas det blir fin väder för då går jag nog på en dagstur på ett annat fjäll som jag har blivit rekommenderad. Ha det gott alla vi hörs.

Härnere ligger Nordfjordeid, den stora grå byggnaden i nederkanten är Norges 2:a operahus och ligger strax nedanför sjukhuset. Det är på fjället bakom byn som jag har tänkt gå upp på fredag om vädret tillåter

Utsikt från mitt picnickställe ser ni snön/isen på fjället i bakgrunden

Stigen upp (och ner)

Om jag går dit upp på fredag finns där då en skatt eftersom regnbågen går ner där???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0