Vecka 52. Julaveckan.

Ja nu börjar alla droppa in en efter en. Mattias kom ner på måndagen. Emma kom tillsammans med Robin och deras 2 katter Julle o Nessan på tisdagen redan. Själv arbetade jag första arbetspasset på tisdagskvällen, hade mycket att göra hela kvällen och fick inte nån kvällsmat, så nu är man inne i rullorna igen.
Lillejulafton skulle vi fira hos Agneta o Åke och dit hade jag önskat Lena Ljung-Persson för att hon skulle visa för alla hur man gör hjärt- och lungräddning. Vi hade en trevlig stund och de flesta passade på att prova på detta, känns bra att man vet att alla kan, bara att hoppas att man inte behöver använda sina kunskaper.
Som vanligt var det massor av god mat, lax, ål och en massa annat så vi åt och stoppade i oss av allt. Vi väntade dock med gröten eftersom Sarah började bli trött så blev det julklappsutdelning före istället. Det fanns bara en tomteluva så det blev Bengt som fick agera tomte - kan nog inte säga att han uppskattade det helt, men men.
Blev ganska sent, men det blev ändå en del spel innan vi kom i säng. Bengt o jag ligger i TV-rummet så vi för ju gå och lägga oss sist.
Julafton åt vi frukost tillsammans innan Emma o Robin åkte till Malmö för att fira lite jul där också. Vi åt lite julmat, har bara sill, ägg, skinka till lunch. På kvällen åt vi kalkon med potatis, brysselkål, gele. Gott med "riktig mat".
Nu var det dags för tomten att komma, det fick bli undertecknad, vi delade bara ut några få paket mest till Sarah så hon fick träffa en "riktig" tomte. Som tur var blev hon inte rädd, hon var lite reserverad men vågade både komma fram till tomten och krama om den. Härligt.
Sedan hade vi vår vanliga utdelning där man öppnar paketen en och en så man hinner med att se alla fina klappar.
Bengt o jag fick; "ett flasklås - pussel med vinflaska och lösa innan man får ut vinflaskan", fågelholk, middag för 2 på någon restaurang i Sverige, jag fick fotbad, Bengt fick dvd med Nöjesmaskinen.
Sedan fick jag av Pia; en fin telåda och temugg, av Zenitha fick jag en middagsbok, äggkokar tidtagare, spritsar till choklad t.ex.
Juldagen bjöd vi hem Kerstin o Kenneth för att spela Texas H poker. Bengt, jag och Johanna gick ner till Kvantum för att handla lite mat, sedan när vi kom hem blev alla uppdelade i lag, städ och matlagnings och på så sätt fick vi ordning i huset och maten klar tills dom kom. Blev en trevlig kväll, där Mattias vann första omgången och Kerstin andra.
Lördagen tog vi bara det lugn igen , var ute och gick. Tittade på film mm. Bl a en Tarantina film som jag inte visste vad det var och kan väl säga att jag inte kommer att prioritera att se nästa T-film så högt, fast i óch för sig kanske Pulp fiction skulle vara intressant att se.
Söndagen jobbade jag heldag dvs från 8:00 till 20:30 och vi hade absolut ingenting att göra. Så det blev till att sitta mycket och fick därmed ett ryggskott. Andreas och Johanna och Sarah åkte tillbaka till Bergen under kvällen. Mattias kunde nu flytta in i deras rum och Bengt o jag fick sova i "mitt sovrum" i natt. Skönt att ligga i en riktig säng igen...
Har varit helt underbart men jobbigt med alla barn, barnbarn och katter. Är så roligt om än inte alltid helt konfliktfritt. Men är tacksam för varje jul jag får fira med alla.

Alla paket var inte riktigt klara....

Lena demonstrerar hjärt- och lungräddning.

Emma gör hjärtkompressioner och Sarah hjälper också till

Natalie och Robin tävlar medan Emma tittar på

Mattias och Sarah undrar var katten är..

Mia, Julia, Natalie (med nacken hit) jag, Andreas o Sarah

Årets tomte i Hammenhög




En liten bildserie på Julia (kallas Sixten) när hon får sin julklapp från Sofia (Bengt)

Moster lägger sista handen vid maten.


Åke och Lena diskuterar HLR




Tomten kommer på besök.

Sarah var inte rädd för tomten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0