Vecka 18, skulle blivit MC-tur Skåne runt men vädrets gudar är inte nådiga

Denna vecka har varit lugn på alla fronter inte jobbat så mycket och tagit det ganska lugnt här hemma också. Projekt grovkök är igång, men inte med någon större hastighet.
Torsdagen var lugn på jobbet så jag kunde gå hem 2 timmar tidigare, detta gjorde att vi hann städa nedre delen av huset, sedan blev det ju inte så mycket kvar till fredagen. På kvällen gjorde vi en god middag med avokado och räkröra till förrätt, och stekt ankbröst med svartvinbärssås, klyftpotatis och helstekta champinjoner. En flaska vin till fullbordade middagen. Låg sedan i varsin fåtölj och såg TV bara - lugn och skönt.
Lördagen var det tänkt att vi skulle vara på motorcykeln i Eslöv kl 09 för att sedan köra till Kivik och därefter till Trelleborg, nu blev det inte så eftersom de vi var inbjudna av tackade nej för att det var så regnigt och kallt, vilket dom och vi gjorde helt rätt i. Nu fick vi plötsligt en hel lördag oplanerad och allt. Körde iväg och inhandlade färs och kålhuvuden sedan sattes det igång med att göra kåldolmar i massor, nåja men många blev det i alla fall. Gott att ha i frysen och sedan vill nog Emma och ha en del. Under tiden rev Bengt ner lite tapeter och så i grovköket.
Söndagen bjöd på lite bättre väder, så det blev till att köra ut i Fyledalen igen och gå i dalgången som vi gjorde för någon vecka sedan, denna gång gick vi runt - först ena sidan bäcken och sedan den andra - fortfarande är det helt underbart därute med lövsprickning och vitsippor, kabbeleka, gulsippor och här och var ruggar med påsklliljor och pingstliljor.
På kvällen hade vi hastigt och lustigt bjudit hem Moster o Åke på middag, det blev älgkalvfärsbiffar med potatisklyftor och inlagda gröna tomater, asiagurka, mm gott. Till dessert blev det färsk ananas och melon. Men visst vi hade ju förrätt också som var rökt lax med en röra av creme fraiche, rödlök och röd stenbitsrom. Ja det var inte dumt. Öl och vin till gjorde sitt till.
Blev lite whiskyprovning också såklart.

Kan vara vildkörsbär?

sådär så det hoppar och far......

Ska bli en fin ormbunke så småningom

Ännu finns det massor av vitsippor

Kommentarer
Postat av: Emma

Jaaaa kålisar till mig! Gärna nu direkt bums så jag slipper laga mat nu när jag är gräsänka varannan vecka :P

2010-05-10 @ 17:46:35
URL: http://woopsies.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej:)

Jag vet att jag är dålig med kommentera själv, skärpning på mig :-D

Åh jag blir så hungrig när du skriver om all den goda maten, låter underbart. Fina bilder du tagit med!



Hoppas ni har det bra, det har vi! Jag ska hälsa tillbaka från alla här.



Stor kram!

2010-05-13 @ 23:25:44
URL: http://johannamariastrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0